A hagyományos, fixed mindset hátrányai
A vállalatok, a vezetők és a munkatársak körében mind a mai napig a címben említett újhullámos gondolkodásmóddal ellentétes fixed mindset jellemző inkább. Ez a nézőpont fixen tekint a megszerzett végzettségre, a szakmai tapasztalatra, az intelligencia hányadosra, az életkorra és még sorolhatnánk. Az elgondolás alapján korlátozott az elvárható munka és teljesítmény mértéke is. Ennél többet elvárni azonban irreális elképzelés lenne.
Talán mondanunk sem kell, mekkora mértékben hátráltatja a magas teljesítmény elérését ez a fajta konzervatív hozzáállás. Számos kutatás igazolja, hogy a fixed mindset milyen erőteljesen járul hozzá a munkahelyi motiválatlanság kialakulásához. Az így gondolkodó munkatársak ugyanis tisztában vannak azzal, hogy mit nem tudnak, de arra a kérdésre nem ismerik a választ, hogy a szükséges tudást miként tudnák megszerezni. Ez értelemszerűen frusztrációt és motiváció vesztést okoz náluk.
Extra motiváció a „még” szó gyakori használatával
Ahogy azt fentebb is említettük, a growth mindset a fejlődési és növekedési potenciálra összpontosít. Ehhez kiváló eszköz a „még” szó gyakori használata. Az olyan mondatok, mint a „nem tudom” és az „erre nem vagyok képes” teljesen már értelmet nyerhetnek egy kis kiegészítéssel. „Ezt még nem tudom”, vagy „erre még nem vagyok képes”. A „még” szó beillesztésével a mondat máris új értelmet nyert, és sokkal inkább a fejlődés lehetőségére összpontosít.
Ez a nézőpont nemcsak az önmagunkkal folytatott belső monológban, de a munkatársaknak adott visszajelzések kapcsán is szignifikáns változást eredményezhet a teljesítményben. A felmerülő problémák és akadályok helyett sokkal inkább a megoldás felé terelődik a fókusz, ennek köszönhetően pedig könnyebb lesz megtalálni a pozitív változásokat eredményező lehetőségeket is.
A growth mindset jótékony hatásai szervezeti szinten
A growth mindset vállalati szintű alkalmazásainak pozitív hozadékát tanulmányok is igazolják. A Harvard Business Review egy 2014-es évben közzétett publikációjának tanúsága szerint az újhullámos szemléletmódot alkalmazó cégeknél 47%-kal több munkavállaló tartotta megbízhatóbbnak a munkahelyét. Továbbá 49%-kal növekedett a kreativitásnak és az innovációra való törekvésnek a támogatása, a dolgozók 65%-kal nagyobb eséllyel vállaltak szükséges kockázatot a munkájuk során, illetve a munkavállalói elkötelezettség is 34%-os növekedést mutatott.