2022. december 2.
//
Melinda névnap

Látta? Nem látta? Mikor látta? …és miért nem válaszolt?

2022. október 28. 11:14
Ismerd meg a chatelés, sms küldés, e-mailezés íratlan szabályait kommunikációs tréningünk 8. részében!

A sok íratlan szabály közül egyetlen egy van, amit igazán érdemes megjegyezned: bárhogyan is kommunikálsz az üzeneteidben, az téged minősít. Akár pozitív, akár negatív értelemben. Ezek után már csak egy dolgod van: tudd meg, hogy olvass mások sorai között!

Kommunikációs tréning sorozatunk korábbi moduljait megtalálod a Vehír oldalán, az alábbi linkekre kattintva: 

A napjainkban használt ingyenes chatprogramok közös jellemzője, hogy 24 órás üzemmódot és rendelkezésre állást tesznek lehetővé, és tételeznek is fel részünkről. Egyéni döntés, hozzáállás és persze beállítás kérdése, hogy ezt mennyire veszi valaki szigorúan vagy lazán. Aki valamiféle megfelelési kényszerrel él, hajlamosabb az azonnali reakciókra, míg például a játszmázó személyiségek ezeket a platformokat is igyekeznek saját céljaikra használni. A rövid elméleti rész után nézzük, mit olvashatsz ki egy üzenetből:  

1. Tisztelet és intelligencia megléte vagy hiánya   

  1. A stílusból és a megfogalmazásból viszonylag könnyű megállapítani, hogy az illető mennyire tisztel téged. Ha úgy érzed, hanyag a stílusa, vagy tolakodó, számonkérő, rendreutasító, akkor nagy az esélye annak, hogy nem. Különösen az alábbi jelekre érdemes figyelned:  
  2. CSUPA NAGYBETŰ! – A nagy betűk kiabálást, a felkiáltójel, főleg, ha ismétlődik, vagy a kettő együtt szerepel, indulatot jeleznek. Ha te nem szeretnél ilyennek tűnni, kerüld a használatukat.
  3. Ékezetekkel vagy nélkülük? Tartsd szem elott, hogy jobb egy ekezetekkel szabalyosan megirt szoveget olvasni, mint egy ekezetek nelkulit… Főleg akkor, ha hosszabb, több mondatból álló üzenetet küldesz. De nem mindenki tud az apró billentyűkön pontosan írni, ezért azt javaslom, kezeld rugalmasan ezt a kérdést.  
  4. Igénytelen stílus. Bárki bármit mond, a helyesírási hibák, miután ráadásul a legtöbb program ezeket javítja is, nem elfogadhatók egy fiatal, jól látó, egészséges embertől. 
  5. Üdvözlés. Ha szeretnéd intelligens ember benyomását kelteni, ne felejts el az üzenetekben is köszönni és elköszönni. Nem kell túlzásba esni, egy Szia Kati! vagy Üdv Béla! például bőven megteszi.

2. A nagy kérdés: mennyi idő múlva kell válaszolnod?

Attól függ, milyen típusú üzenetről van szó.

Chat: Néhány órán belül, főleg, ha a látta funkció engedélyezve van a telefonodon.

SMS: 12, legfeljebb 24 órán belül. Automatikus válaszokkal ki tudod kerülni ezt az időprést és jelezheted az illetőnek, hogy egyéb elfoglaltságod miatt később jelentkezel. Nem csak hívás közben használhatod, hanem készíthetsz egy egyéni sablon választ az üzenetekhez is.

A rövid, 1-2 szavas válasz is jó válasz, mint például a Rendben! vagy a Köszönöm!

E-mailek: Minden e-mailt válaszolj meg, és ha nincs időd, jelezz annyit, hogy megkaptad, később jelentkezel. Hivatalos e-mailt ne küldj éjszaka, használd az időzítés funkciót.

Jó, ha tudod, hogy a nem válasz is válasz. Természetesen fennáll az esély, hogy az illetőnek közbejött egy váratlan dolog, vagy történt vele valami, de nagy valószínűséggel ha nem válaszol, akkor:

a) Elfelejtette. Ha fontos vagy neki te magad vagy a téma, akkor erre kisebb az esély, de azért előfordulhat.

b) Szándékosan hallgat, ezért nem reagál.   

c) Nem szeretne veled vagy a témával foglalkozni.  

3. Néhány népszerű és elterjedt rövidítés a chatekben, melyeket használhatsz (feltéve, ha még nem múltál el 20 éves…): 

nm – nincs mit

pill – pillanat

vok – vagyok

vk – valaki

vm - valami

sztem – szerintem

grat – gratulálok

am - amúgy

nemtom – nem tudom

h – hogy

thx – kösz (az angol thank’s nyomán ejtve)

4. Mit tegyél, ha fontos, komoly, személyes témáról van szó?

Alapvetően az online térben könnyebb a kommunikáció, az ember bátrabb, merészebb, úgy érzi, kevésbé kell felelősséget vállalnia a szavaiért. Tény, hogy egy szövegbuborék mögé bújva könnyebb olyat mondani, amit élőben nehéz. De pont ezért könnyebb félreérteni is  egymást, hiszen nincs hangsúly, se mimika, se gesztusok, így mindenki úgy értelmezi az olvasottakat, ahogy tudja. És ahogy akarja. A hangulatjelek / szmájlik, többé-kevésbé segítik a kommunikációt, de nem tudják helyettesíteni az élő reakciókat. Ráadásul mivel sok esetben nem is tudjuk, a címzett hol van, mit csinál, vagy milyen a hangulata, a címben írt kérdések, mint a Látta? Nem látta? Mikor látta? Miért nem válaszolt? többnyire feleslegesek, mellőzésükkel sok lelki gyötrődéstől megszabadulhatna az emberiség.

A kommentek kérdéskörét hagytam a végére, mert ez egy önálló téma, melynek nemhogy írott, de még íratlan szabályai sem léteznek. Talán ezért is annyira népszerűek. A következő modulban ezt a témát járjuk majd körbe.    

Szauder Rita kommunikációs szakértő, oktató

 

Házi feladat ehhez a részhez most kivételesen nem tartozik, de ha kérdésed van, vagy tanácsra lenne szükséged, szakértőnknek közvetlenül is írhatsz: rszauder@gmail.com

Minden pénteken heti rendszerességgel jelentkezik a vehir.hu  új cikksorozata, tréning jelleggel. Témája a kommunikáció fejlesztése, könnyen és jól hasznosítható, gyakorlati tippekkel, házi feladatokkal segítve a tanulást. A közvetlenebb hangvétel érdekében a cikkekben tegezzük olvasóinkat. 

vehir.hu

További cikkek

10 hasznos tipp a sikeres szóbeli és írásbeli kommunikációhoz
10 hasznos tipp a sikeres szóbeli és írásbeli kommunikációhoz
A Vehír.hu kommunikációs tréningjének utolsó részében összefoglaljuk azt a 10 legfontosabb szóbeli és írásbeli kommunikációs tippet, melyek alkalmazásával magabiztos lehetsz, és könnyebben boldogulhatsz a hétköznapok során.
Tudod-e, mit írsz, hova és kinek? Na és azt, hogy miért?
Tudod-e, mit írsz, hova és kinek? Na és azt, hogy miért?
Tippek kommenteléshez mindenkinek kommunikációs tréningünk 9. részében.
'Kezit csókolom, Rita!'
'Kezit csókolom, Rita!'
Hogyan kelts jó benyomást bárkiben? Illetve egy kis illemtanóra kommunikációs tréningünk hetedik fejezetében.
5 hasznos tipp marketing szövegíráshoz - kommunikációs tréning 6. rész
5 hasznos tipp marketing szövegíráshoz - kommunikációs tréning 6. rész
Az értékesítési kommunikáció egy speciális terület, ahol a fejlődésnek és a kreativitásnak nincsenek határai. Aktuális témánk elsősorban olyan kisvállalkozóknak szól, akik szeretnének a célközönség figyelmét megragadó tartalmakat készíteni hirdetéseikbe, közösségi média felületeikre.
Hogyan öntsd szavakba a fejedben keringő gondolatokat? - Kommunikációs tréning 5. rész
Hogyan öntsd szavakba a fejedben keringő gondolatokat? - Kommunikációs tréning 5. rész
Blogok, posztok, honlap és levelek... kommunikációs tréningünk ezen a héten megjelenő részében a szövegíráshoz adunk gyakorlati tippeket, könnyen hasznosítható ötleteket olvasóinknak.