2023. március 24.
//
Gábor névnap

'Kezit csókolom, Rita!'

2022. október 21. 11:00
Hogyan kelts jó benyomást bárkiben? Illetve egy kis illemtanóra kommunikációs tréningünk hetedik fejezetében.

Van egy tanítványom, 40-es évei közepén járó, vezető beosztású férfi. Nemrég azt beszéltük át, hogy milyen lehetőségei vannak mások meggyőzésére, munkában és a privát szférában egyaránt. Szóba került az udvariasság és az illemtan témaköre, ami egyáltalán nem valamiféle romantikus és ódivatú dolog, hanem üzleti szempontból és a magánéletben is működő eszköz lehet a kezedben.

A Vehír oldalán 7. részéhez érkezett kommunikációs tréningünk. Az előzőekben olyan izgalmas témákat érintettünk, mint a szóbeli önvédelmi technikák, a nárcizmus felismerése és kezelése, tippek problémás emberekhez, családtagokhoz, ügyfelekhez, továbbá vevőkezelés és szövegírás alapok. Az anyagok és a hozzájuk kapcsolódó feladatok bárki számára elérhetők oldalunkon, az alábbi linkeken: 

Ha szeretnél jó benyomást kelteni az emberekben, akkor kezdd a legegyszerűbbel: legyél udvarias. Köszönéskor vagy beszélgetés közben mondd ki a partner nevét. Például: Szia! helyett: Szia Zoli!; vagy Örülök, Zoli, hogy ez szóba került, mert… Ha szimpatikus akarsz lenni, modoros és távolságtartó hangzása miatt kerüld a Szervusz!, (még inkább a Szerbusz!) üdvözlést. Különösen férfiként, amikor egy nőt üdvözölsz.

Bemutatkozáskor az alábbi sorrendet kövesd:

  • elsőként a férfi mutatkozzon be a nőnek;
  • a fiatalabb az idősebbnek;
  • az alacsonyabb rangú a magasabb rangúnak,
  • az újonnan érkező a már jelen lévő(k)nek.

A kézfogásnak is vannak alapszabályai, bár ezeket egyre kevesebben ismerik és alkalmazzák:

 

  • A hüvelykujjad felfelé nézzen, ne a partner kezére fonódjon;
  • maga a kézfogás rövid ideig tartson, legyen határozott, de nem túl erős.
  • Asztal felett nem illik kezet fogni, mint ahogyan ülve sem. 

A beszélgetés közben ez a 3 dolog biztosan előrébb visz téged:  

1. Ha például egy kávézóban vagytok, rendeld azt, amit a másik.

2. Mosolyogj, de ne vigyorogj, ne nevetgélj, főleg ne hahotázz.

3. Hagyd, hogy a másik fél beszéljen, vagy tegyél fel valamilyen kérdést, amiről beszélhet. A kérdezés praktikus technika más szituációkban is, erről korábbi anyagainkban már olvashattál. Ha például nem értesz egy témához, akkor kérdéssel mentheted ki magad, valahogy így: - Érdekes amit mond. Pontosan hogy függ össze ezzel és azzal? Fontos, hogy a kérdésednek legyen tartalma, azaz vonatkozzon valamire. Tehát a Miért kérdezed? például kimondottan rosszul hangzik, azt sugallja, hogy nem akarsz őszintén válaszolni, esetleg egyáltalán nem is akarod a választ megmondani.

Beszélgetés közben figyelj a testbeszédre is, mert ellenszenves lehetsz akkor, ha: 

  • túl közel állsz valakihez (tarts minimum 1 méter távolságot);
  • karba tett kézzel ülsz;
  • megjátszod magad, sokat gesztikulálsz, túl harsány vagy;
  • vagy éppen ellenkezőleg: mereven bámulsz a másikra;
  • piszkálod az arcod, orrod, szád, hajad, füled, egyebeket.

Találj rá az arany középútra!

Végül néhány gondolat a címben idézett üdvözlésről: mivel az ügyfélnek sok esetben gyors segítségre, tanácsra van szüksége, őszintén szólva jobb érzés ezt a kissé ódivatú megszólítást olvasnom, mint egy Szia, megnéznéd, ezt nekem, köszi-köszi! típusú üzenetet. De vannak olyan esetek is, amikor a túlzásba vitt udvariasság, vagy nyájas stílus leplez valamit - olyan tulajdonságot, gondolatokat, belső késztetést, bármit, amit takarni, álcázni, esetleg szégyellni kell. Más szögből nézve viszont az idősebb korosztály tagjai, főként a 70 év felettiek sokszor kimondottan hálásak azért, ha udvarias és előzékeny vagy velük. Nekik köszönhetsz Szervusz, Éva néni!-t is, és az sem baj, ha a kommunikációdban te magad vagy egy kissé ódivatú vagy éppenséggel modoros.

A következő részben a kommentelés, chatelés, üzenetváltás írott és íratlan szabályairól olvashatsz, hasznos tippekkel és gyakorlati példákkal. 

Szauder Rita kommunikációs szakértő, oktató

 

Házi feladat: gondold át és írd össze, hogy mi az, amit a cikkben olvasottak alapján te is tudsz alkalmazni azért, hogy jobb benyomást kelts egy bizonyos személyben vagy általában az emberekben. Próbáld ki a gyakorlatban, és figyeld magad, hogy hol vannak a te határaid a természetesség és a mesterkéltség között mind a viselkedésedben, mind a kommunikációdban. Ha kérdésed van, vagy tanácsra lenne szükséged, szakértőnknek közvetlenül is írhatsz: rszauder@gmail.com

Minden pénteken heti rendszerességgel jelentkezik a Vehír cikksorozata, tréning jelleggel. Témája a kommunikáció fejlesztése, könnyen és jól hasznosítható, gyakorlati tippekkel, házi feladatokkal segítve a tanulást. A közvetlenebb hangvétel érdekében a cikkekben tegezzük olvasóinkat.

vehir.hu

További cikkek

10 hasznos tipp a sikeres szóbeli és írásbeli kommunikációhoz
10 hasznos tipp a sikeres szóbeli és írásbeli kommunikációhoz
A Vehír.hu kommunikációs tréningjének utolsó részében összefoglaljuk azt a 10 legfontosabb szóbeli és írásbeli kommunikációs tippet, melyek alkalmazásával magabiztos lehetsz, és könnyebben boldogulhatsz a hétköznapok során.
Tudod-e, mit írsz, hova és kinek? Na és azt, hogy miért?
Tudod-e, mit írsz, hova és kinek? Na és azt, hogy miért?
Tippek kommenteléshez mindenkinek kommunikációs tréningünk 9. részében.
Látta? Nem látta? Mikor látta? …és miért nem válaszolt?
Látta? Nem látta? Mikor látta? …és miért nem válaszolt?
Ismerd meg a chatelés, sms küldés, e-mailezés íratlan szabályait kommunikációs tréningünk 8. részében!
5 hasznos tipp marketing szövegíráshoz - kommunikációs tréning 6. rész
5 hasznos tipp marketing szövegíráshoz - kommunikációs tréning 6. rész
Az értékesítési kommunikáció egy speciális terület, ahol a fejlődésnek és a kreativitásnak nincsenek határai. Aktuális témánk elsősorban olyan kisvállalkozóknak szól, akik szeretnének a célközönség figyelmét megragadó tartalmakat készíteni hirdetéseikbe, közösségi média felületeikre.
Hogyan öntsd szavakba a fejedben keringő gondolatokat? - Kommunikációs tréning 5. rész
Hogyan öntsd szavakba a fejedben keringő gondolatokat? - Kommunikációs tréning 5. rész
Blogok, posztok, honlap és levelek... kommunikációs tréningünk ezen a héten megjelenő részében a szövegíráshoz adunk gyakorlati tippeket, könnyen hasznosítható ötleteket olvasóinknak.