Van egy tanítványom, 40-es évei közepén járó, vezető beosztású férfi. Nemrég azt beszéltük át, hogy milyen lehetőségei vannak mások meggyőzésére, munkában és a privát szférában egyaránt. Szóba került az udvariasság és az illemtan témaköre, ami egyáltalán nem valamiféle romantikus és ódivatú dolog, hanem üzleti szempontból és a magánéletben is működő eszköz lehet a kezedben.
A Vehír oldalán 7. részéhez érkezett kommunikációs tréningünk. Az előzőekben olyan izgalmas témákat érintettünk, mint a szóbeli önvédelmi technikák, a nárcizmus felismerése és kezelése, tippek problémás emberekhez, családtagokhoz, ügyfelekhez, továbbá vevőkezelés és szövegírás alapok. Az anyagok és a hozzájuk kapcsolódó feladatok bárki számára elérhetők oldalunkon, az alábbi linkeken:
- Szóbeli önvédelem 1. rész
- Szóbeli önvédelem, nárcizmus 2. rész
- Panaszáradat, sok beszéd kezelése
- Ügyfél- és vevőkezelési tippek
- Blogok, posztok, honlap és levelek
- A marketing szövegírás rejtelmei
Ha szeretnél jó benyomást kelteni az emberekben, akkor kezdd a legegyszerűbbel: legyél udvarias. Köszönéskor vagy beszélgetés közben mondd ki a partner nevét. Például: Szia! helyett: Szia Zoli!; vagy Örülök, Zoli, hogy ez szóba került, mert… Ha szimpatikus akarsz lenni, modoros és távolságtartó hangzása miatt kerüld a Szervusz!, (még inkább a Szerbusz!) üdvözlést. Különösen férfiként, amikor egy nőt üdvözölsz.
Bemutatkozáskor az alábbi sorrendet kövesd:
- elsőként a férfi mutatkozzon be a nőnek;
- a fiatalabb az idősebbnek;
- az alacsonyabb rangú a magasabb rangúnak,
- az újonnan érkező a már jelen lévő(k)nek.
A kézfogásnak is vannak alapszabályai, bár ezeket egyre kevesebben ismerik és alkalmazzák:
- A hüvelykujjad felfelé nézzen, ne a partner kezére fonódjon;
- maga a kézfogás rövid ideig tartson, legyen határozott, de nem túl erős.
- Asztal felett nem illik kezet fogni, mint ahogyan ülve sem.
A beszélgetés közben ez a 3 dolog biztosan előrébb visz téged:
1. Ha például egy kávézóban vagytok, rendeld azt, amit a másik.
2. Mosolyogj, de ne vigyorogj, ne nevetgélj, főleg ne hahotázz.
3. Hagyd, hogy a másik fél beszéljen, vagy tegyél fel valamilyen kérdést, amiről beszélhet. A kérdezés praktikus technika más szituációkban is, erről korábbi anyagainkban már olvashattál. Ha például nem értesz egy témához, akkor kérdéssel mentheted ki magad, valahogy így: - Érdekes amit mond. Pontosan hogy függ össze ezzel és azzal? Fontos, hogy a kérdésednek legyen tartalma, azaz vonatkozzon valamire. Tehát a Miért kérdezed? például kimondottan rosszul hangzik, azt sugallja, hogy nem akarsz őszintén válaszolni, esetleg egyáltalán nem is akarod a választ megmondani.
Beszélgetés közben figyelj a testbeszédre is, mert ellenszenves lehetsz akkor, ha:
- túl közel állsz valakihez (tarts minimum 1 méter távolságot);
- karba tett kézzel ülsz;
- megjátszod magad, sokat gesztikulálsz, túl harsány vagy;
- vagy éppen ellenkezőleg: mereven bámulsz a másikra;
- piszkálod az arcod, orrod, szád, hajad, füled, egyebeket.
Találj rá az arany középútra!
Végül néhány gondolat a címben idézett üdvözlésről: mivel az ügyfélnek sok esetben gyors segítségre, tanácsra van szüksége, őszintén szólva jobb érzés ezt a kissé ódivatú megszólítást olvasnom, mint egy Szia, megnéznéd, ezt nekem, köszi-köszi! típusú üzenetet. De vannak olyan esetek is, amikor a túlzásba vitt udvariasság, vagy nyájas stílus leplez valamit - olyan tulajdonságot, gondolatokat, belső késztetést, bármit, amit takarni, álcázni, esetleg szégyellni kell. Más szögből nézve viszont az idősebb korosztály tagjai, főként a 70 év felettiek sokszor kimondottan hálásak azért, ha udvarias és előzékeny vagy velük. Nekik köszönhetsz Szervusz, Éva néni!-t is, és az sem baj, ha a kommunikációdban te magad vagy egy kissé ódivatú vagy éppenséggel modoros.
A következő részben a kommentelés, chatelés, üzenetváltás írott és íratlan szabályairól olvashatsz, hasznos tippekkel és gyakorlati példákkal.
Szauder Rita kommunikációs szakértő, oktató
Házi feladat: gondold át és írd össze, hogy mi az, amit a cikkben olvasottak alapján te is tudsz alkalmazni azért, hogy jobb benyomást kelts egy bizonyos személyben vagy általában az emberekben. Próbáld ki a gyakorlatban, és figyeld magad, hogy hol vannak a te határaid a természetesség és a mesterkéltség között mind a viselkedésedben, mind a kommunikációdban. Ha kérdésed van, vagy tanácsra lenne szükséged, szakértőnknek közvetlenül is írhatsz: rszauder@gmail.com
Minden pénteken heti rendszerességgel jelentkezik a Vehír cikksorozata, tréning jelleggel. Témája a kommunikáció fejlesztése, könnyen és jól hasznosítható, gyakorlati tippekkel, házi feladatokkal segítve a tanulást. A közvetlenebb hangvétel érdekében a cikkekben tegezzük olvasóinkat.