2022. december 2.
//
Melinda névnap

Tudod-e, mit írsz, hova és kinek? Na és azt, hogy miért?

2022. november 4. 13:45
Tippek kommenteléshez mindenkinek kommunikációs tréningünk 9. részében.

Az előzőhöz hasonlóan ez a modul is kérdésekre keresi a választ, ami viszont ennél a témánál elsőre magától értetődő lehet. De biztos, hogy így van? Amikor például a telefonodat használod kommentelésre, akár gondolhatod azt is, hogy csak az ismerőseiddel beszélgetsz, amit legfeljebb még néhány ember láthat. Közben a valóság más, hiszen hozzászólásaidat az egész világ olvashatja, megfelelő beállítások híján a nevedre kattintva bárki a profilodra jut, ott körülnéz, és sok olyan dolgot találhat, amire nem gondolsz. Ha másért nem, ezért sem érdemes belemenned egy kommentháborúba, ahol - mivel ez háborús terep -, magától értetődően ellenségeket is szerezhetsz. De mi a helyzet akkor, ha muszáj elmondanod a véleményed?

Látta? Nem látta? Mikor látta? …és miért nem válaszolt? címmel a chatelés, sms küldés, e-mailezés íratlan szabályairól és a sorok mögött rejlő üzenetek valóságáról szólt kommunikációs tréningünk előző része. Ha olvastad, emlékezhetsz arra, hogy a sok íratlan szabály közül egyetlen egyet érdemes megjegyezned: bárhogyan kommunikálsz az üzeneteidben, az rólad árulkodik és téged minősít, pozitív vagy negatív értelemben egyaránt. Korábbi moduljaink elérhetők a Vehír oldalán, az alábbi linkekre kattintva: 

Az előző részben tehát azt vizsgáltuk, mi olvasható ki egy üzenetből. Például a tisztelet megléte vagy hiánya - utóbbi jelenleg a közösségi médiában megkérdőjelezhetetlenül dominál. Emiatt egyre többen vannak, akik úgy döntenek, nem kíváncsiak erre a stílusra, de a többség mégiscsak marad, bosszankodik, ítélkezik és kritizál, vélt vagy valós okok miatt. Hogy ez miért van így, arról hosszasan lehetne írni, de minden valószínűséggel az, aki jóban van önmagával, tisztában van a saját értékeivel, egészséges az önértékelése, önbecsülése, ritkán nyilvánul meg rendszeres kommentelőként, főleg nem negatív, vagy provokatív stílusban. Ha szeretnéd tudni, hogy védd meg magad az ilyen helyzetekben, akkor hasznos tippeket találsz a konfliktuskezeléssel foglalkozó 1. és 2. modulban, itt: Szóbeli önvédelem 1. rész és itt: Szóbeli önvédelem, nárcizmus 2. rész.

Erről nekem is van véleményem!

Ugyanakkor a közösségi média éppen azt az űrt találta meg és tölti be nagyon is jól, hogy a „hétköznapi ember” végre megnyilvánulhasson, elmondhassa a véleményét, saját gondolatait, érzéseit, mindegy, milyen formában, stílusban, helyesírási hibákkal, elírásokkal. A lényeg, hogy szóhoz jusson végre. Ez áll a hátterében a legtöbb kommentháborúnak. Pedig valahol a szívük mélyén a legtöbben tudják, hogy nem lenne szabad belemenniük, hiszen mindig vannak olyanok, akik hangosabbak, erősebbek, durvábbak, agresszívebbek náluk.  
Mindezt könnyen ki tudod kerülni akkor, ha megfogadod szakértő kollégám, Bodogán Iván lifestyle- és agilis business coach, mentor tanácsát, amely kimondottan jól alkalmazható a fent említett helyzetekre:
Azt szükséges látnod, hogy mindannyiunknak saját szemüvege van, ezen keresztül látjuk a világot. Az, hogy helyzeteket ugyanúgy látunk, kivételes eset. Saját szemüvegünk kialakulása (agyunk húrozása) összetett folyamat, hatással vannak rá tapasztalataink, tanulmányaink, szociális kapcsolataink, céljaink és motivációnk összessége.
Megint csak oda lyukadunk ki, hogy nézzük meg mire van hatásunk, és koncentráljunk arra gőzerővel. Kérdezheted, na de mi van ha a közeli hozzátartozóm szemüvege nagyon eltér az enyémtől. Mert egy idegenre is igaz ugyan a szemüveg, de a családtagokra is, és ez utóbbit nehezebb elfogadni. Nos hát, tehetsz egy próbát szemüvegének finomhangolására, de tudd, hogy ez igen lassú folyamat és semmi garancia rá, hogy sikerül. Cserébe viszont komoly súrlódások kísérnek utadon. Tehát nem lehetetlen, de kérdés, mennyit ér meg Neked. Talán ezt a legnehezebb elfogadni, hogy nem tud mindenki veled jönni!  

MIT TEHETÜNK?
Tartjuk magunkat saját magunknak tett ígéretünkhöz, kitűzött céljainkhoz és folyamatosan haladunk tovább következetesen, csöndesen - és semmiképp sem arrogánsan. Kitartásunk az arra alkalmas szemüvegűeket inspirálni fogja, másokat pedig taszítani. Útközben el fogod tudni dönteni, hogy az adott környezet téged rendre visszahúz, vagy támogat. És igen, itt gyakran nehéz döntéseket szükséges meghoznod! Lesznek akik le, és lesznek akik felszállnak a vonatra.

A kommentelés tehát nyilván jóval előnyösebb, ha pozitív, építő, jó szándékú, és ártalmas lehet valamennyi résztvevőre nézve, ha csak egy odavágott, durva félmondat, beszólás, ítélkezés az, amit ott hagysz magad után. Mind közül a legveszélyesebb a tájékozatlanságból, tudatlanságból, intelligencia hiányából megfogalmazott hozzászólás (nyilván mindenki szemében a másik a tanulatlan, unintelligens bunkó…), ezért ezeket érdemes figyelmen kívül hagyni, és a saját érdekedben, Iván tanácsait megfogadva „felküldeni az egészet az űrbe”, az alábbi séma szerint:

  1. „Rajtam múlik? -› Mi az amit én tudok tenni? -› Megteszem. 
  2. Van ráhatásom? -› Tudok olyan helyzetet teremteni ami változtat rajta? -› Ha igen. -› Megteszem. 
  3. Nincs ráhatásom. -› Egyszerűen engedem, hogy kiáramoljon a csillagközi térbe.”

Ha nagyon nem megy, akkor készíts mérleget!

Ha nagyon sokat bosszankodsz mások bejegyzései miatt, de sehogyan sem tudod magad kivonni a hatásuk alól, akkor tedd az alábbiakat: írd fel minden nap egy füzetbe, hogy mi az, ami felbosszantott, amin felháborodtál, ami nagyon zavart egy-egy hozzászólásban. Minden hét, majd a hónap végén is olvasd el, amiket írtál és tedd fel a következő kérdéseket:

  • Még mindig valóban olyan fontos, hogy ezen rágódjak, bosszankodjak, a testi egészségemet kockáztassam?
  • Vagy azóta már nevetségessé, bugyutává, érdektelenné vált az egész?

Amelyik kérdésre igennel felelnél, azt jegyezd fel magadnak. Akár rajzolhatsz is egy mérleget hozzá, bejelölve rajta, hogy melyik oldal nálad a nehezebb. Így könnyen át tudod látni, hogy milyen valós súlya (terhe) van az életedben bizonyos témáknak vagy embereknek. 

Persze a gyakorlatban ez nem mindig megy ilyen egyszerűen. Nehéz egyensúlyban maradni például akkor, amikor nyilvánvaló igazságtalanság történik, vagy valakit bántanak, támadnak, és úgy érzed, az igazságot ki kell mondani, nem lehet többé elhallgatni, a történteket szó nélkül hagyni. Ha a lelkednek így könnyebb, akkor írd ki magadból a véleményed és add a világ tudtára – a világ ettől nem fog változni, de a te lelked talán könnyebb lesz.  

Szeptember elején indult sorozatunk végéhez közeledünk. A jövő heti, utolsó, 10. részben egy összegzést olvashatsz majd az eddigiekről, amely továbbra is segít az utadon, hogy a hétköznapokban kiegyensúlyozottabb és boldogabb legyél.      

Szauder Rita kommunikációs szakértő, oktató

Házi feladat: Mérleg készítés

Csináld meg a modulban ajánlott gyakorlatot, legalább 1 hónapon keresztül. A végén készíts számvetést mindazokról a dolgokról, amelyek valóban megérték, hogy időt és energiát pazarolj rájuk. Kíváncsi vagyok, hány ilyen dolog marad meg a végére. Ha szeretnéd, a kérdéseidet vagy a mérleget elküldheted erre a címre: rszauder@gmail.com. Minden információt bizalmasan kezelünk.

 

Heti rendszerességgel jelentkezik a vehir.hu  új cikksorozata, tréning jelleggel. Témája a kommunikáció fejlesztése, könnyen és jól hasznosítható, gyakorlati tippekkel, házi feladatokkal segítve a tanulást. A közvetlenebb hangvétel érdekében a cikkekben tegezzük olvasóinkat. 

vehir.hu

További cikkek

10 hasznos tipp a sikeres szóbeli és írásbeli kommunikációhoz
10 hasznos tipp a sikeres szóbeli és írásbeli kommunikációhoz
A Vehír.hu kommunikációs tréningjének utolsó részében összefoglaljuk azt a 10 legfontosabb szóbeli és írásbeli kommunikációs tippet, melyek alkalmazásával magabiztos lehetsz, és könnyebben boldogulhatsz a hétköznapok során.
Látta? Nem látta? Mikor látta? …és miért nem válaszolt?
Látta? Nem látta? Mikor látta? …és miért nem válaszolt?
Ismerd meg a chatelés, sms küldés, e-mailezés íratlan szabályait kommunikációs tréningünk 8. részében!
'Kezit csókolom, Rita!'
'Kezit csókolom, Rita!'
Hogyan kelts jó benyomást bárkiben? Illetve egy kis illemtanóra kommunikációs tréningünk hetedik fejezetében.
5 hasznos tipp marketing szövegíráshoz - kommunikációs tréning 6. rész
5 hasznos tipp marketing szövegíráshoz - kommunikációs tréning 6. rész
Az értékesítési kommunikáció egy speciális terület, ahol a fejlődésnek és a kreativitásnak nincsenek határai. Aktuális témánk elsősorban olyan kisvállalkozóknak szól, akik szeretnének a célközönség figyelmét megragadó tartalmakat készíteni hirdetéseikbe, közösségi média felületeikre.
Hogyan öntsd szavakba a fejedben keringő gondolatokat? - Kommunikációs tréning 5. rész
Hogyan öntsd szavakba a fejedben keringő gondolatokat? - Kommunikációs tréning 5. rész
Blogok, posztok, honlap és levelek... kommunikációs tréningünk ezen a héten megjelenő részében a szövegíráshoz adunk gyakorlati tippeket, könnyen hasznosítható ötleteket olvasóinknak.